от: до:
Изложба – сериграфия на художници-преподаватели от Национална художествена гимназия „Цанко Лавренов” беше представена на 1 октомври 2019 г. в зала 13, корпус 11 на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Организатори са: НХГ „Цанко Лавренов” и Православен богословски факултет към ВТУ със съдействието на Община Пловдив. Събитието беше открито от доц. д-р Миглена Прашкова от катедра "Църковни изкуства" на "Православен богословски факултет" към ВТУ и Светлозар Чавдаров - директор на Художествената гимназия, който представи произведенията и направи видео-презентация. Присъстваха преподаватели от Великотърноския университет, НХГ "Цанко Лавренов", студенти, художници и почитатели на изобразителното изкуство.
Експозицията представя богата арт-колекция от сериграфии на известни художници, повечето от които преподават в момента или са преподавали по специални предмети в Художествената гимназия в Пловдив. Графичните произведения са собственост на „Студио S” – Ателие Сериграфия към Национална художествена гимназия „Цанко Лавренов”, което е създадено през ноември 2012 г. с дарено оборудване от Българска Асоциация за Съвременна Графика и Печат, асоцииран член на FESPA. Участници в изложбата са: Светлозар Чавдаров, Ангел Китипов, Атанас Камешев, Антония Фингарова, Борис Богданов, Вида Щипкова, Димитър Келбечев, Кети Цънцарова, Костадин Отонов, Кристина Кутлова, Михаил Маламски, Паулина Стоянова, Петър Чучулигов, Полина Тодорова, Траян Добрев и Христо Жеков.
Сериграфиите са печатани в периода от ноември 2012 г. до септември 2019 г. в сериграфската база на гимназията. Всички оригинални отпечатъка са изработени на ръчна хартия Fabriano с висококачествени материали Euroinks, с безценната помощ и усилия на всички автори, Община Пловдив, НХГ “Цанко Лавренов” и не на последно място с професионализма и търпението на умдрукера на ателието Съби Събев. Колекцията на „Студио S” обхваща широко разнообразие от жанрови разновидности, теми, мотиви и творчески подходи. Подобно разнообразие свидетелства както за диапазона от възможности на художествения ситопечат, така и за богатството на творческите индивидуалности, привлечени за проекта.
Целта на ателие „Студио S” е печат, популяризиране и обучение в сферата на сериграфията – техника с уникални възможности за графично и живописно тиражиране на артистични творби. Първата луксозна папка със сериграфии на преподаватели от НХГ „Цанко Лавренов” е издадена през ноември 2012 г. и е първият мащабен проект на „Студио S”, който продължава и към настоящият момент е превърнат в традиция.
* Проф. Д-р Галина Лардева пише по повод на първата графична папка на „Студио S”, издадена през октомври 2013 г.:
„Арт-колекцията на Студио S (Ателие Сериграфия към Националната художествена гимназия Цанко Лавренов – Пловдив) събира в луксозно издание произведения на двадесет автори, свързани с гимназията, повечето от тях преподаватели в областта на живописта, скулптурата, графиката, графичния дизайн, иконописта и т.н. в това авторитетно специализирано училище, като всеки от авторите е представен с по едно произведение.
Сериграфският печат има особено място в историята на графиката. Той се разполага в динамична обвързаност между изящното и приложното изкуство, между своето самостойно художествено битие и функционалното си обвързване с оглед на конкретни цели, между единичното и многотиражното изображение. Самото понятие сериграфия е въведено в Съединените щати през 1940 година, за да обозначи отделянето на художествения ситопечат в противовес на търговския.
Колекцията на Студио S обхваща широко разнообразие от жанрови разновидности, теми, мотиви и творчески подходи. Подобно разнообразие свидетелства както за диапазона от възможности на художествения ситопечат, така и за богатството на творческите индивидуалности, привлечени за проекта. Някои от представените в графичната колекция автори използват възможностите на сериграфията за тиражиране на работи с активен живописен компонент. В този маниер работят например Вида Щипкова, Ангел Китипов, Борис Богданов, Атанас Камешев, Светлозар Чавдаров и Ханс Дитер Ернст. В техните произведения водеща е ролята на цвета, динамиката на композицията и обощените, балансирани обеми. Друг тип творчески подход към техниката се основава на изяществото на рисунката, на линеарното и експресията на формата. В тази насока работят Емил Марков, Ели Станчева, Димитър Келбечев, Йордан Калчев, Константин Отонов, Стоян Заваринов, Русен Дойков, Чавдар Щипков. Сериграфиите на Сидер Сидеров, Тамара Миленкова и Цветана Гумеля се обединяват от стремежа към проблематизиране на границата между фигуратив и абстрактно, а в отпечатъците на Zivko von Stoeff и Кети Георгиева представят два различни подхода към неограничените визуални възможности за сюрреалистичен разказ. Сериграфският отпечатък на канонична икона на Христос от Траян Добрев представлява любопитен експеримент и кореспондира с дългата традиция на православните щампи.
Заслужава да се отбележи самото единство на папката – не просто като обща рамкова платформа, а като единна макрожанрова структура, като предварително зададена колекционерска нагласа, която извежда сбирката като цялостен художествен продукт.”